Selasa, 21 Mac 2017

Laksamana Hang Tuah Dalam Teromba Bahagian II

Sebelum kita mula melangkah mari hadam dahulu bagaimana bentuk kewujudan Laksamana Hang Tuah di zaman saya masih kanak-kanak sekitar awal tahun 1960an masuk 1970an. Semua anak Melayu kenal dengan wira bangsa ini samada melalui cerita lisan, buku-buku sekolah atau filem Hang Tuah lakonan Allahyarham P. Ramlee ketika itu.

     Maka berpencaklah kami menggayakan apa jua aksi bagi menzahirkan kehebatan dan ketangkasan beliau dengan bersungguh-sungguh. Para-para guru pun begitu bangga dan bersemangat menceritakan kisahnya tanpa jemu dan kami akan mendengarnya tak jemu-jemu juga. Begitulah rasanya semasa kecil, berasa Melayu ini bangsa yang berdaulat yang kehebatannya mengharum ke seantero dunia. Adakah generasi sekarang bercitarasa sama?


Yang saya baca itu seperti yang di sebelah kiri
     Amat bertuah juga kerana ketika itu di rumah datuk saudara saya, yang saya panggil aki (datuk sebenar telah meninggal sekitar pertengahan 1930an) terdapat sebuah nashkah buku bernama Sejarah Melayu. Tebal juga isinya dan bertulisan rumi ejaan lama. Ketika itu umur saya mungkin antara 10 hingga 12 tahun. Sebenarnya saya baru sahaja khatam ilmu membaca ketika sedang berumur 9 tahun tatkala sedang tekun membaca buku Panglima Awang karangan Harun Aminurrashid


Buku yang membawa saya ke alam pembacaan, tapi
rasanya naskhah yang saya baca lebih klasik ruupanya
     Di peringkat awal saya membaca terangkap-rangkap kerana hanya tahu membaca sukukata terbuka sahaja. Begitulah gamaknya keadaan seorang murid yang masih tidak boleh membaca di kelas pemulihan di sekolah rendah. Walau bagaimanapun apa yang dikisahkan berjaya menarik minat dan membangkit semangat saya untuk terus membaca tanpa sedikit pun rasa jemu sehingga lama kelamaan saya mula tersedar saya sudah pandai membaca kira-kira di pertengahan buku itu. Rasanya seolah-olah baru pandai mengayuh basikal, dah dapat kiatnya.  Peristiwa itu berlaku di bulan Ramadhan di atas sebuah katil besi di rumah aki saya juga. Rasanya bulan puasa jatuh pada musim cuti persekolahan hujung tahun ketika itu. Bagi saya ia suatu keajaiban, kurnia dariNya juga, dari tidak tahu membaca hingga pandai membaca. Hingga kini saya masih mengingati keadaan saya di waktu itu.


     Apabila sekolah dibuka selepas itu saya telah menjadi seorang murid yang sudah pandai membaca. Lantas saya jadi kemaruk dan membaca apa jua yang tercapai seperti majalah Mastika, buku-buku politik dan sebagainya. Ayah saya memang sentiasa mengikuti perkembangan politik tanahair, suatu semangat yang sentiasa ada pada generasinya yang sempat melalui fasa-fasa yang membawa kepada kemerdekaan negara. Majalah Mastika pada waktu itu merupakan satu bahan bacaan yang padat dengan pelbagai disiplin ilmu, tentang falsafah, politik, ekonomi, sosial, kesusasteraan, dan sebagainya. Cukup ilmiah sifatnya, sesuai untuk membentuk pemikiran.


Beginilah rupanya, tapi yang saya baca
tidaklah secomot ini
      Apabila meningkat awal remaja saya bertemu pula buku Hikayat Hang Tuah yang digunakan oleh kakak saya sebagai teks klasik ketika menuntut di Tingkatan Enam. Semasa kakak berada di Tingkatan Enam, saya di Darjah Enam. Kemungkinan saya berpeluang membacanya ketika kakak saya telah menamatkan persekolahan ketika saya berumur 14 tahun. Ia lebih tebal dengan pelbagai cerita yang tidak terkandung dalam sejarah Melayu, bahkan ada yang mencanggahinya.  Malangnya buku itu telah dikencing kucing dan berbau hancing dan hasrat hati untuk menekuninya terpaksa ditangguhi sehingga setelah hilang baunya.

     
     Tunggu punya tunggu, buku itu dipinjam pula oleh dua pupu saya yang mungkin mahu menggunakannya bila mula berada di Tingkatan Enam. Selang mungkin dua tiga tahun setelah itu saya dapati buku itu yang berwarna hijau gelap tersimpan rapi dalam rak buku di rumahnya tanpa dipulangkan.  Saya hanya mampu memerhatikan dan segan hendak memintanya kembali.


Gambaran Kota Melaka di zaman kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka
- Ihsan akudesign3d.blogspot.com


     
     Sejak mula boleh berfikir dan menilai baik buruk sesuatu perkara sehingga kini telah timbul beberapa tanda tanya di pemikiran saya. Kemanakah perginya waris-waris Kesultanan Melayu Melaka?  Tiada siapa yang pernah memberikan jawapan yang memuaskan ketika itu hingga kini.

     Benarkah Hang Jebat derhaka dan Laksamana Hang Tuah membunuhnya atas sifat setianya kepada raja? Bersalahkan Hang Jebat menuntut bela atas 'kezaliman' Sultan Mahmud terhadap sahabat setianya ketika itu? Benarkah Sultan Melaka zalim? Bagaimanakah Empayar Kesultanan Melayu Melaka yang begitu hebat dan luas jajahan takluknya boleh diruntuhkan dalam masa yang singkat oleh Portugis? Banyak yang tidak masuk akal bagi saya, seolah-olah sengaja diada-adakan untuk sesuatu maksud dan tujuan.

     Saya mula mempersoalkan sumber pengkisahan yang diterima umum, benarkah apa yang ditulis dalam Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah itu apa yang sebenarnya berlaku atau silap mata golongan tertentu? Persoalan ini akan cuba saya singkap semampu ada.

     Di bahagian selanjutnya saya akan cuba search sekiranya ada sebarang petunjuk atau kaitan Laksamana Hang Tuah dengan negeri Perak. Setakat yang saya tahu, tiada sebarang catatan dalam kitab Sejarah Melayu menyatakan beliau ke Perak, hanya 'menghilangkan diri' setelah mencampak Tamingsari ke dalam sungai tetapi dalam Hikayat Hang Tuah ada dikisahkan beliau dikatakan 'membawa diri' ke Hulu Perak dan menjadi penghulu orang-orang asal Perak.

     Masakan pokok bergoyang kalau tidak ada anginnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan